سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خاطرات زیارت رضوی

 اول: یک سلام
دوم: یک حرف

عروج

 امام رضا(ع)

نشست،

کبوتر پرید،
دل او هم.
زیارتنامه‌ای در کار نبود، فقط نگاه می‌کرد، فقط نگاه! به ضریح نه، که به روبرو.
روبرو اما هیچ نبود. تنها خودش بود و او !
نه صحن و سرا می‌شناخت، نه سقاخانه را می‌فهمید.
کم کم نم می‌زدند روی صورتش.
خیس شد،
تنها همین کافی بود.

*
در دلش حالا نقاره می‌زنند.
کاش اینجا ...حرم بود. 

رضیه حکیمی
طلوع آفتاب - صحن انقلاب
سوم: دو خبر از جشنواره

 

اسقبال شایسته از
اولین جشنواره‌ی
یک تصویر از یک حدیث رضوی

دبیر جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی عنوان کرد: با توجه به این که این جشنواره برای اولین سال است که در راستای جشنواره‌های بین‌‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌گردد، با استقبال شایسته‌ای از طرف مخاطبان مواجه شده است.
محمد مخلصی افزود: شرکت 29 استان در جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث روضی و ثبت نزدیک به 2000 تصویر در دبیرخانه‌ی جشنواره، نشاندهنده‌ی میزان ارادت بالای هنرمندان به آستان مقدس حضرت ثامن الحجج امام رئوف حضرت رضا(ع) می‌باشد. وی افزود کیفیت آثار نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان درک و فهم خوبی از کلام نورانی حضرت امام رضا (ع) داشته و ارتباط بسیار خوبی با احادیث گهربار این امام بر قرار کرده‌اند. استقبال خوبی که از جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی شد مایه‌ی دلگرمی ما برای تلاش در تداوم این جشنواره و برنامه‌ریزی‌های بهتر و دقیقتر برای سال‌های آتی خواهد شد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم در مورد روند اجرایی این جشنواره بیان داشت: فراخوان این جشنواره برای تمام مراکز و نهادهایی که به گونه‌ای درگیر فعالیت با موضوعات رضوی، فعالیت در زمینه‌های هنری و تصویرگری یا به نوعی درگیر فعالیت با کودکان و نوجوانان هستند ارسال شد. علاوه بر این 800 مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور هم با موضوع این فراخوان فعالیت داشته‌اند.
دبیر جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی بیان داشت: نمایشگاهی از 40 اثر برگزیده این جشنواره در ایام دهه‌ی کرامت در نگارستان اشراق استان قم بر پا خواهد شد.

 داوران جشنواره‌ی
یک تصویر از یک حدیث رضوی
معرفی شدند

دبیر جشنواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی در گفتگویی با رابط خبری این جشنواره، بیان داشت: بعد از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌ی جشنواره‌ که در یک نوبت تمدید شد و ثبت 1911 اثر رسیده به دبیرخانه، داوران این جشنواره معرفی شدند. استاد محمدعلی کشاورز تصویرگر کتاب‌های کودکان و نوجوانان، استاد معصومه فاضلی هنرمند نقاش و کارشناس مدیریت آفرینش‌های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و استاد رسول فرقدانی هنرمند نقاش و کارشناس مسوول مرکز آفرینش‌های هنری کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان به عنوان داوران این جشنواره انتخاب شدند. محمد مخلصی اظهار داشت: در انتخاب این داوران سعی شده علاوه بر سابقه‌ی درخشان هنری و تسلط به امور تصویرگری و نقاشی و برخورداری از روحیه‌ی مذهبی جهت اشراف بر موضوع جشنواره، با دنیای کودکان و نوجوانان نیز آشنا باشند.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: نمایشگاهی از آثار برتر این جشنواره در روزهای هفتم تا چهاردهم مهر همزمان با دهه‌ی کرامت در نگارستان اشراق استان قم برگزار خواهد شد و طی مراسمی از تعداد 24 اثر برگزیده تقدیر و هدایایی به عنوان کمک هزینه زیارت عتبات عالیات، مشهد مقدس و حضرت فاطمه معصومه(س) تقدیم خواهد شد.


[ سه شنبه 90/6/22 ] [ 2:30 عصر ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

اول: عشق سوزان است، بسم الله الرحمن الرحیم
       
هر که خواهان است، بسم الله الرحمن الرحیم

دوم: دو خبر


احادیث

 1 

چهل کلام نورانی چاپ شد

کتابچه‌ی "چهل کلام نورانی" حاوی فراخوان جشنواره‌ی موضوعی "یک تصویر از یک حدیث رضوی" به همراه چهل حدیث منتخب برای تصویرسازی چاپ شد.
این کتابچه در شمارگان 2000 نسخه و به همت کمیته‌ی علمی و کمیته‌ی خبر و با همکاری کمیته‌ی روابط عمومی جشواره‌ی یک تصویر از یک حدیث رضوی چاپ شده و در اختیار مخاطبان کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سراسر کشور ادارات، نهادها و سازمان‌های فرهنگی استان قم قرار گرفت.
علاقه‌مندان به دریافت این دفترچه می‌توانند نشانی خود را به صورت کامنت
خصوصی در همین وبلاگ delneshan قرار دهند تا برای آنها ارسال گردد.
البته این دفترچه از همین وبلاگ قسمت "دانلود مجموعه‌ی کامل احادیث" قابل دانلود است.

 

محمد مخلصی

  2

مهلت ارسال آثار به دبیرخانه­ی جشنواره­ی یک تصویر از یک حدیث رضوی تمدید شد.
 

دبیر جشنواره‌ی «یک تصویر از یک حدیث رضوی» از تمدید مهلت ارسال آثار به دبیرخانه‌ی این جشنواره خبر داد و گفت به دلیل استقبال خوبی که تا به حال از این جشنواره شده و نیز تماس مکرر علاقه‌مندان آخرین فرصت
برای شرکت در این جشنواره که در فراخوان، تا تاریخ  25 مرداد اعلام شده بود، تا تاریخ 15 شهریور تمدید می­گردد. محمد مخلصی افزود: علاقه‌مندان شرکت در این جشنواره می‌توانند با مراجعه به وبلاگ "نشان سخن عشق" و دانلود احادیث منتخب از این وبلاگ، آثار خود را تا تاریخ ذکر شده به نشانی: قم، شهرک قدس، انتهای خیابان 45 متری چمران جنوبی، ابتدای20 متری هدایت، مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی موضوعی یک تصویر از یک حدیث رضوی ارسال نمایند.

 سوم: معرفی سه کتاب

 

میهمان طوس 1 

میهمان طوس

 نام من بشیر است. من چهارده ساله‌ام و با پدر و مادرم در شهر مرو زندگی می‌کنم؛ راستش را بخواهید شهر ما تا همین یکی دو سال پیش آنقدرها مهم و بزرگ نبود؛ ولی از روزی که مأمون، خلیفه‌ی عباسی به مرو آمد و این شهر را پایتخت سرزمین اسلامی قرار داد،‌ روز به روز بر وسعت و اهمیت آن اضافه می‌شود.
پدرم سلیمان، استاد دانشگاه مرو است. او سه روز است که به دانشگاه نمی‌رود...
آقای محمد علی دهقانی نویسنده کتاب "میهمان طوس" داستان زندگی بشیر را که در زمان خلافت عباسی و همچنین امامت حضرت رضا(ع) زندگی می‌کرده، به رشته‌ی تحریر در آورده است. نویسنده‌ی این کتاب سعی کرده تا خواننده را با آن دوره‌ی تاریخی و اجتماعی که حادثه‌ها و رودیدادهای مهمی در آن اتفاق افتاده است پیوند بدهند.

 


 
اعترافات غلامان 2
اعترافات غلامان

 کتاب اعترافات غلامان نوشته‌ی حمید رضا شاه‌آبادی است. این کتاب روایت‌گر داستان دوران ولایت عهدی امام رضا(ع) از زبان غلامانی است که آن چه را در آن سه سال بر آنها گذشته است مرور و برای خود بازگو می‌کند.

 

 


زیرا ناودان طلا

زیر ناودان طلا

از صدها سال پیش، سفرهای زیارتی به مکان‌های زیارتی چون خانه‌ی خدا در مکه، تربت پاک پیامبر(ص) در مدینه، حرم سرور شهیدان در کربلا، حرم امام رضا(ع) در مشهد و... در بین مسلمانان رواج یافت. بسیاری از مسلمانان بزرگترین نذرهای خود را برای عملی شدن آرزوها و بر آورده شدن حاجت‌هایشان، یکی از همین سفرهای زیارتی قرار می‌دادند؛ سفرهایی که با وسایل اندک و محدود و با رنج و سختی بسیار همراه بود. نذرها مختلف بود و هر کس به گونه‌ای نذر می‌کرد. یکی از نذرها این بود که مثلاً خانواده‌ای که آرزومند داشتن فرزند بود، نذر می‌کرد که اگر صاحب فرزند شود، هم وزن موی کوتاه شده‌ی فرزندش، طلا به حرم هدیه کند تا خرج امور مسلمین شود. برای نویسنده‌ی این سفرنامه نیز چنین نذری شده بود و امروز با خواندن داستان سفر او به کربلا،‌ می‌توان به همراه او به کربلای آن روزها سفر کرد. با تشکر از کمیته‌ی علمی جشنواره

 


[ سه شنبه 90/6/1 ] [ 10:42 صبح ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

رمضان دلنشانی‌ها 

رمضان 

1
رمضان است.
جمله­‌ای کوتاه. می‌تواند این جمله همین‌جا تمام شود. می‌توانم با یک نقطه، این جمله را تمام کنم. اما باید ادامه دهم. دلم می‌خواهد این جمله را از دو طرف بگیرم و آن‌قدر بکشم که جا برای همه‌ی حرف‌هایم باز شود. حرفی دارم که می‌خواهم بگویم: «رمضان است و عطر ملکوت، رنگ جبروت و آهنگ عاشقانه­ی بال بال کبوترانی که تا آسمان...
تا آسمانِ آسمان... آیا من هم با این کبوتران سبکبال... آیا من هم...؟

2
حالا دیگر دوستان خودمان را با عنوان دلنشانی می‌شناسیم. دلنشانی یعنی این امام رضایی. ولی من شرم دارم بگویم امام رضایی هستم، آخر من با این همه سیاهی و او با آن همه سفیدی و زلالی... دلنشانی یعنی کسی که... کسی که به نوعی دلش را نشان امام رضا(ع) کرده تا امام رضا دلش را نشان خدا کند. دلنشانی یعنی کسی که به نوعی درگیر جشنواره­ی امام هشتم است؛ مثلاً در اولین جشنواره­ی یک تصویر از یک حدیث رضوی دلنشان به کسی می­گویند که عضو یکی از کمیته­های چند گانه­ی این جشنواره باشد. کسانی که ما را در این وبلاگ یاری می­کنند دلنشانی هستند. کسانی که به "دلنشان" سر می­زنند ودلشان را گره می­زنند به صفای امام رضایی‌اش. آنهایی که حضورشان را اعلام می­کنند و حتا آنهایی که بدون ردپایی رد می­شوند از این کرانه‌ی آبی.

3
گاهی چشم‌های من نمی‌خواهند دلنشانی باشم؛ وقتی می‌خواهند نگاه کنم به...
گاهی دست‌های من نمی‌خواهند دلنشانی باشم؛ وقتی می‌خواهند بنویسم...
گاهی پاهایم نمی‌خواهند دلنشانی باشم؛ وقتی می‌خواهند بروم به...
گاهی زبان من نمی‌خواهد دلنشانی باشم؛ وقتی می‌خواهد بگویم...
گاهی گوش‌هایم نمی‌خواهند دلنشانی باشم؛ وقتی می‌خواهند گوش کنم به...
اما رمضان آمده است. رمضان با چشم‌ها و دست‌ها و پاها و زبان و گوش‌های من دوست است. رمضان نمی‌گذارد که دوستانش مرا ببرند به پرتگاه. رمضان دوستانش را دلنشانی می‌کند. دوستان رمضان من را دلنشانی می‌کنند.

4
رمضان است.
چه زمانی را برای دلنشانی شدن انتخاب کرده‌ای؟ چهل فانوس روشن، چهل حدیث مقدس از امام هشتم رو به روی تو است. چه زمانی را برای به تصویر کشیدن این احادیث نورانی انتخاب کرده‌ای؟ رمضان، چه فرصت خوبی است برای دلنشانی شدن!
دقایق نزدیک اذان مغرب، زمانی که لب‌های خشکیده خدای خود را می‌خوانند و خدا چه قدر لهجه‌ی لب‌های خشکیده را دوست دارد.
بعد از افطار هنگامی که عکس هلال ماه توی حوض می‌افتد، کنار شمعدانی‌ها و ستاره‌ها. هنگام سحری نقش کلام نورانی امام هشتم با مزه‌ی سحری و آهنگ دعای سحر.
فاصله‌ی بین نماز صبح و طلوع آفتاب یا...
رمضان است چه ساعتی را برای نقش یک تصویر از یک حدیث رضوی انتخاب کرده‌ای؟

5
دعای دلنشین ابوحمزه‌ی ثمالی را با نوای مداحان مشهور فارسی و عربی از پایگاه اطلاع رسانی موسسه‌ی جهانی سبطین(ع)، گوش بدهید و دانلود کنید.


[ سه شنبه 90/5/11 ] [ 5:6 عصر ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

30

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: عَن النَّبیِ(ص): إِنَّ اَفواهَکُم طُرقُ القُرآنِ فَطَیبُّوها بِالسِّواکِ.
امام رضا علیه السلام فرمودند: از پیامبر(ص) نقل شده که: دهان­های شما راه­های قرآنند؛ پس آنها را با مسواک پاکیزه نمایید.
                                                                                                                                  جامع الخبار. ج1. ص328

31

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اِیّاکُم وَ سُوءُ الخُلقِ فَانِّ سُوءَ الخُلقِ فِی النِارِ
از بد خلقی بپرهیزید که بد خلق در آتش است.
                                                                                                               
مصباح المتهجد

32

فیما کتب الرضا(ع) للمأمون
بِرُ الوالدَِینِ واجِبٌ و إِن کانا مُشرکَینِ و لا طاعَةَ لَهُما فی مَعصیَهِ الخالِقِ
نیکی به پدر و مادر واجب و لازم است اگر چه مشرک و کافر باشند، ولی در معصیت خدا نباید اطاعتشان کرد.
                                                                                                                                             بحار الانوار. ج74

33

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: حَدَّثَنی اَبی عَن اَبیهِ(ع) قالَ:
إِنَّ یَومَ الغَدیرِ فی السَّماءِ اَشهَرُ مِنهُ فِی الاَرضِ.
امام رضا علیه السلام فرمود:
پدرم به نقل از پدرش "امام صادق(ع)" نقل کرد که فرمود:
روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
                                                                                                       
مصباح المتهجد. ص 737 

34

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مَن قَرَأ فی شَهرِ رَمَضانَ آیَةً مِن کِتابِ اللهِ کانَ کَمَن خَتَمَ القُرآنَ فی غَیرِهِ مِن الشُهُورِ
هر کس در ماه رمضان یک آیه از کتاب خدا را قرائت کند، مثل این است که درماه­های دیگر تمام قرآن را بخواند.
                                                                                                                                       بحار الانوار. 93. ص346

35

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: زیارَةُ قَبرِ أبی مِثلُ زِیارَةُ قَبرِ الحُسِینِ
زیارت قبر پدرم "موسی بن جعفر (علیه السلام)" مانند زیارت قبر حسین (علیه السلام) است.

                                                                                                                                        کامل الزیارات. ص499

36

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: صِل رَحِمَکَ وَ لو بِشَربَةٍ مٍن ماءِ و افضَلُ ما تُوصَلُ به اِلرّحِمُ کَفُّ الاذی عَنها
پیوند خویشاوندی را برقرار کنید گر چه با جرعه آبی باشد و بهترین پیوند خودداری از آزار خویشاوندان است.
                                                                                                                                          تحف العقول. ص 445

37

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: لَو خَلَتِ الارضُ طُرفَةَ عَینٍ مِن حُجَةٍ لَساخَت بِأهلِها
چنانچه زمین لحظه­ای خالی از حجت خداوند باشد. اهل خود را در خود فرو می­برد.
                                                                                                     
علل الشرایع. ج21. ص198

38

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: عَنِ الرضاعلیه السلام عَن اَبیهِ عَن جَدِّهِ قالِ اِنَّ النّبیَّ(ص) یُحِبُّ الهَدَّیة، یَستَحِلّیها وَ یَستَدعیها وَ یُکافِیُ عَلَیها اَهلَها.
امام رضا علیه السلام فرمود: رسول اکرم هدیه را دوست می داشت و آن را جایز می دانست و در مقابل آن معامله به مثل می کرد.
                                                                                                                
عیون اخبار الرضا

39

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: کَلِمَةُ لااِلهَ اِلَّا الله حَصنی فَمَن قالَها دَخَل حِصنی وَ مَن دَخَلَ حِصنی اَمِنَ مِن عَذابی، بِشَرطِها وَ اَنَا مِن شُرُوطِها.
کلمه­ی توحید(لا اله الا الله) دژ و حصار محکم من است. هر کس آن را بگوید، داخل حصار من شده و هر کس داخل قلعه و حصارم شود از عذاب من در امان است. امّا در صورتی که به شرط­های آن عمل شود و من یکی از شرط­ها هستم.
                                                                                                                               بحار النوار جلد 49 . ص 123

40

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مَن زارَ المعَصُومَةَ بِقُم کَمَن زَارَنی
هرکس زیارت کند معصومه(ع) را در قم مانند کسی است که مرا زیارت کرده است.


[ دوشنبه 90/5/10 ] [ 10:59 صبح ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

                                                       21
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اِنَ الَّذی یَطلُبُ مِن فَضلٍ یَکُفُ بِهِ عیالَهُ اَعظَمُ اَجراً مِنَ المُجاهِدِ فی سَبیلِ الله
آن که با کار و کوشش در جست و جوی مواهب زندگی برای تامین خانواده­ی خویش است، پاداشی بزرگ­تر از مجاهدان راه خدا دارد.

تحف العقول. ص 808

                                                       22
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: تَزاوَروُا و اتَحابُّوا و تَصافَحُوا و لاتَحاشَمُوا
به دیدن یک دیگر روید، تا یکدیگر را دوست داشته باشید و دست یک دیگر را بفشارید و به هم خشم نگیرید.

بحار الانوار. ج78. ص347

                                                       23
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مِن السُنََّةِ اِطعامُ الطّعامِ عِندَ التَزویجِ
اطعام و میهمانی کردن برای ازدواج، از سنت است.

تحف العقول. ص 445

                                                      24
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: خَیرُ مالِ المَرءِ، ذَخائِرُه الصَدَقَةِ
بهترین ثروت شخص و برترین اندوخته­های صدقه­ی اوست.

عیون اخبار الرضا. ج2. ص61

                                                       25
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اِن سَرَّکَ اِن تَکوُنَ مَعَنا فِی الدَّرَجاتِ العُلی مِنَ الجِنانِ فاحزَن لِحُزنِنا وَ افرَح لِفَرَحِنا
امام رضا علیه السلام به ریان بن شبیب فرمود: اگر تو را خوشحال می­کند که در درجات والای بهشت با ما باشی، پس در اندوه ما غمگین باش و در شادی ما خوشحال.

جامع احادیث الشیعه ج12. ص 549

                                                       26
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اَلصَلاةُ قُربانُ کُلِّ تَقِیٍّ.
نماز وسیله­ی تقرب هر پرهیزکاری به خدا است.

وسائل الشیعه . ج3 . ص3

                                                       27
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: تَصَّدَق بِالشَّی وَ اِن قَلَّ. فَاِنَّ کُلَّ شَیٍ یُرادُ بِه اللهُ وَ اِن قَلَّ بَعدَ اَن تَصَدَّقَت النیّةَ فیهِ عَظیمٌ.
چیزی صدقه بده گرچه اندک باشد. زیرا هر چیزی که به نیت خدا باشد با صدق نیت بزرگ خواهد بود.

وسائل الشیعه . ج 1. ص78

                                                       28
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اَجَلُّ الخَلائِقِ وَ اَکرَمُها اِصطِناعُ اَلمَعرُوفِ وَ اِغاثَةُ المَلهُوفِ وَ تَحقیقُ اَمَلِ الآمِلِ وَ تَصدیقُ مَخیلَةُ الرّاجی وَ الاِستِکبارِ مِنَ الصدِقاءِ فی الحیوةِ وَ الباکینَ بَعدَ الوَفاةَ.
بهترین و گرامی ترین مردم کسی است که کارهای نیک انجام دهد. فریاد درس بیچارگان و درماندگان باشد. آرزوی آرزومندان را بر آورد و ایمد امیدواران را تحقق بخشد. در دوران حیات دوستان صدیق فراوان به دست آورد و افسوس خورندگان بسیار پس از مرگش داشته باشد.

بحار الانوار. جلد 78. صفحه357

                                                      29
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مِن اَخلاقِ الاَنبیاءِ التَنظیفُ
از اخلاق پیامبران نظافت و پاکیزگی است.

عیون اخبار الرضا


[ سه شنبه 90/5/4 ] [ 10:53 صبح ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

16
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: اَلْمُؤْمِنُ اَلَّذِی إِذَا اَحْسَنَ اِسْتَبْشَرَ وَ إِذَا اَسَاءَ اِسْتَغْفَرَ.

مومن کسی است که چون نیکی کند شاد گردد و چون بدی کند اسغفار نماید.

عیون الرضا (ع) ج2

 

17

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: قَالَ هُوَ(الْقُرْآنَ) حَبْلُ اللَّهِ الْمَتِینُ وَ عُرْوَتُهُ الْوُثْقَى.

قرآن ریسمان محکم الهی ورشته استوار و مطمئن او در میان بندگان است.

بحارالأنوار/ج 17/ص21
18

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: لاتَتْرُکُوا الطّیبَ فى کُلِّ یَوْمٍ، فَإنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَیَوْمٌ وَ یَوْمٌ، فَإنْ لَمْ تَقْدِرُوا فَفى کُلِّ جُمْعَةٍ.
سعى نمائید هر روز، از عطر استفاده نمائید و اگر نتوانستید یک روز در میان ، و اگر نتوانستید پس هر جمعه خود را معطّر و خوشبو گردانید. (با رعایت شرائط زمان و مکان)

مستدرک الوسائل : ج 6، ص 49، ح 6

19

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: الْمَلائِکَهُ تُقَسِّمُ أرْزاقَ بَنی آدَمِ ما بَیْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إلی طُلُوعِ الشَّمْسِ، فَمَنْ نامَ فیما بَیْنَهُما نامَ عَنْ رِزْقِهِ.

ما بین طلوع سپیده صبح تا طلوع خورشید ملائکه الهی ارزاق انسان ها را سهمیه بندی می نمایند، هرکس در این زمان بخوابد غافل و محروم خواهد شد.

وسائل الشیعه ج 6 ص 497 ح 6533 

 20
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: لَیْسَ شَیْءٌ مِنَ الاَْعْمالِ عِنْدَ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ بَعْدَ الْفَرائِضِ أَفْضَلَ مِنْ إِدْخالِ السُّرُورِ عَلَی الْمُؤْمِنِ.
بعد از انجام واجبات، کاری بهتر از ایجاد خوشحالی برای مؤمن، نزد خداوند بزرگ نیست.

کتاب زندگانی ثامن الائمه حضرت علی بن موسی الرضا

 نویسنده: آیت الله سید محمد تقی مدرسی


[ چهارشنبه 90/4/22 ] [ 9:19 صبح ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]

11

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: إِنَّ شَرَّ النّاسِ مَنْ مَنَعَ رِفْدَهُ وَ أَکَلَ وَحْدَهُ وَ جَلَدَ عَبْدَهُ  
به راستى که بدترین مردم کسى است که یاری اش را [از مردم] باز دارد و تنها بخورد و زیردستش را بزند.

منبع: عیون اخبارالرضا، تنظیم برای تبیان: ملکی

گروه سنی : د و ه

نیاز

12

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: السَّخیُّ یَأکُلُ طَعامَ النّاسِ لِیَأکُلُوا مِنْ طَعامِهِ، وَالْبَخیلُ لا یَأکُلُ طَعامَ النّاسِ لِکَیْلا یَأکُلُوا مِنْ طَعامِهِ. 

افراد سخاوتمند از خوراک دیگران استفاده مى کنند تا دیگران هم از امکانات ایشان بهره گیرند و استفاده کنند، ولیکن افراد بخیل از غذاى دیگران نمى خورند تا آنها هم از غذاى ایشان نخورند. 

بحارالانوار،ج78،ص348

گروه سنی : ج و د و ه

  13
قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: مَن أرادَ ألاّ تُؤذِیَهُ مَعِدَتُهُ فَلا یَشرَب عَلى طَعامِهِ ماءً

هر کس مى‏خواهد معده‏اش او را آزار ندهد ، بر روى غذا آب نخورد.

بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 323

تمامی گروه سنی ها

14

حج

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: الحَجُّ تَسکینُ القلُوبِ؛

حجّ آرام بخش دل‏ها است.

الأمالى ، طوسى ، ص 296

تمامی گروه سنی ها

15

قالَ الرضا عَلَیهِ السَّلام: لَیْسَ لِلنَّاسِ بُدٌّ مِنْ طَلَبِ مَعاشِهِمْ فَلاتَدَعِ الطَّلَبَ

انسان برای معیشت چاره ای جز تلاش ندارد پس سعی و تلاش را رها مکن.

وسائل الشیعه ج12 ص18  


[ سه شنبه 90/4/21 ] [ 12:11 عصر ] [ کانون پرورش فکری استان قم ]
   1   2      >
درباره وبلاگ

کانون پرورش فکری استان قم
دبیرخانه جشنواره خاطرات زیارت رضوی
امکانات وب
بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 81468